משרד עורך דין הוצאה לפועל ופשיטת רגל

עיקול צד שלישי

עיקול צד שלישי בהוצאה לפועל

עיקול בידי צד ג’ בהוצאה לפועל הוא אמצעי שכיח ויעיל לגביית חוב כספי. עפ”י סעיף 43 לחוק הוצאה לפועל, רשם ההוצאה לפועל מוסמך להטיל עיקול על כל נכסי החייב או על נכס ספציפי מנכסי החייב הנמצאים בידי צדדים שלישים.עיקול צד שלישי

גורמי צד ג’ הנפוצים ביותר הם המוסדות הפיננסיים ובראשם הבנקים. זוכה המנהל תיק הוצאה לפועל כנגד חייב, יוכל לעתור בבקשה להטיל עיקול צד שלישי על חשבונות החייב בבנק. גורמים שלישיים נוספים מלבד הבנקים הם למשל הקרנות הפנסיוניות, מעסיק של החייב (עיקול משכורת), משרד רישוי (עיקול רכב), רשם המקרקעין (עיקול מקרקעין), עיקול כספי ערבות בבית משפט, עיקולי מיטלטלין אצל צדדים שלישיים ועוד ועוד. מובן שישנם נכסים המוגנים מעיקול, כגון חוב מזונות או חלק מסוים מהמשכורת וכו’.

 

אם צד ג’ מסוים קיבל צו עיקול על כלל נכסי החייב המצויים אצלו, למשל חברת ביטוח שקיבלה צו עיקול כספי פיצויים של מבוטח, עליו למסור ללשכת ההוצל”פ הודעה בתוך 10 ימים מיום שקיבל לידיו את הצו ובמסגרתה לפרט מהם הנכסים הנמצאים בחזקתו ביום קבלת הצו או שלפי ידיעתו יגיעו לידו תוך 3 חודשים מאותו היום.

אם צד ג’, ללא הצדק סביר, לא מגיב לצו עיקול צד שלישי או מחסיר פרטים בהודעתו ללשכת הוצאה לפועל או אם הפרטים שמסר אינם נכונים, הזוכה יוכל לעתור בבקשה לרשם ההוצל”פ לזמן את צד שלישי לחקירה. במידה וצד ג’ לא מסר את הנכס המעוקל בניגוד להוראות רשם ההוצל”פ או הבריח נכס של החייב או שילם חוב שלא כדין תוך ידיעה שיש עליו צו עיקול צד שלישי, אותו צד שלשיי עשוי להיות מחויב בחוב הפסוק. מדובר כאמור בסנקציה מרחיקת לכת כנגד צד השלישי.

את צד שלישי כאמור ניתן לחייב רק בסכום כסף שהוכח פוזיטיבית שהוא מחזיק בידו עבור החייב בתקופת העיקול (רע”א 4083/00 קוטב חברה לסחר ושירותים בע”מ נ’ מנורה חברה לביטוח בע”מ).

עיקול אצל בנקים

לגבי בנקים כצד שלישי, נקבעו מספר הלכות ייחודיות. בהקשר הזה נשאלה השאלה, האם כאשר מוטל עיקול צד שלישי בחשבון הבנק של החייב והחשבון מצוי ביתרת חובה (במינוס), עיקול כאמור יתפוס? נקבע שמה שניתן לעיקול הוא יתרת זכות בחשבון לטובת הלקוח ולכן אם החשבון בתקופת העיקול הוא במינוס, העיקול לא תופס והבנק לא מחויב להעביר דבר ללשכת ההוצל”פ.

עוד נפסק, כי אם לחייב ישנם שני חשבונות בבנק, אחד ביתרת זכות והשני ביתרת חובה, העיקול לא יתפוס אם בחישוב היתרות בשני החשבונות החייב מצוי ביתרת חובה.עיקול הוצאה לפועל

חשוב לזכור שניתן לנקוט עיקולי צד ג' גם אם החייב עומד בצו תשלומים חודשי שנקבע לו בתיק, אלא אם כן החייב מוכר כ"חייב משלם" בתיק ההוצאה לפועל או אם נקבע אחרת על ידי רשם ההוצאה לפועל.

מובן,  כי עורך דין הוצאה לפועל מנוסה המתמחה בתחום, יידע מצד אחד למצות את הליכי עיקולי צד שלישי והיתרונות הגלומים שבהם בצורה מיטבית ובעיתוי המתאים בכל תיק ותיק. מצד שני, כאשר מדובר בייצוג חייבים, ניתן יהיה, במקרים מתאימים, לפעול לביטול עיקול שהוטל בחשבון הבנק של החייב.

לקבלת סיוע בהליכי הוצאה לפועל, צרו קשר ונשמח לסייע.

לחצו לשיחה בווואטסאפ
1
פנו בוואטסאפ
Scan the code
שלום רב, הגעת למשרד עו"ד אבי סלמן. נשמח לשוחח בוואטסאפ.
דילוג לתוכן