משרד עורך דין הוצאה לפועל ופשיטת רגל

הגבלת רישיון נהיגה

הגבלת רישיון נהיגה בהוצאה לפועל

אחת הסנקציות המשמעותיות שניתן להטיל על החייב כאמצעי אפקטיבי לגביית חובות בהוצאה לפועל, מלבד עיקולי צד שלישי שונים, הינה הגבלת רישיון הנהיגה שלו (לא "עיקול" רישיון נהיגה כפי שרבים טועים לחשוב).

הזוכה בתיק הוצאה לפועל יוכל לפנות בבקשה להטיל את ההגבלה על רישיון הנהיגה של החייב, ומרגע שהוטלה החייב יהיה מנוע מלהחזיק או מלחדש את רישיונו.

תנאי מקדמי להטלת הגבלת רישיון נהיגה הוא, התנהגות כלשהי של החייב המעידה על חוסר תום לב כלפי הזוכה וביחס לחובות שהוטלו עליו. סעיף 66ב לחוק ההוצאה לפועל מונה את המקרים המאפשרים את הטלת ההגבלה, ובכלל אלה השתמטות של החייב מתשלום החוב בלא שיהיה לו הסבר סביר לכך; אם החוב הוא חוב מזונות פסוק לבן זוגו של החייב, ילדו או הורהו; החייב הוא בעל יכולת המשתמט מחובותיו ועוד.

באם התקיים אחד התנאים המקדמיים הנ”ל, רשם ההוצאה לפועל ישקול אם מוצדק בנסיבות העניין להטיל את ההגבלה על רישיון הנהיגה של החייב, כאשר במסגרת שיקוליו עליו להתחשב בפגיעה בחייב כתוצאה מהטלת ההגבלה על רישיון הנהיגה ובהליכי הגבייה הקודמים שננקטו לשם גביית החוב.

המשמעות היא שככלל, קודם לבקשה להטיל הגבלה על רישיון הנהיגה של החייב, יש למצות הליכי גבייה אחרים שפגיעתם בחייב פחותה, ובכלל אלה הליכים לקבלת מידע אודות נכסי החייב (מגופים פיננסיים), עיקולי צד ג’ וכו’.

הגבלת רישיון נהיגה

ביטול ההגבלה – מתי?

על פי חוק ההוצל”פ, הגבלת רישיון נהיגה תבוטל במספר מקרים:

  • אם שוכנע רשם ההוצאה לפועל כי הטלת ההגבלה עלולה לפגוע פגיעה ממשית בעיסוקו של החייב וביכולתו לשלם את החוב;
  • אם רישיון הנהיגה חיוני לחייב, עקב נכותו או עקב נכות בן משפחה התלוי בו;
  • אם החוב בתיק ההוצאה לפועל נפרע;
  • אם החייב מקיים הוראות של צו תשלומים או הסכם אחר שאושר בינו לבין הזוכה לעניין פירעון החוב;
  • על פי שיקול דעת של הרשם, אם מצא שהדבר מוצדק בנסיבות העניין.

אם כן החוק משקף לעניין זה איזון בין זכויות יסוד של החייב כגון חופש התנועה וחופש העיסוק, לבין האינטרס לגביית החוב. עם זאת, ככלל נקודת המוצא שנקבעה בפסיקה היא האינטרס של הזוכה לגבות את החוב (למשל רע”א 4905/98 גמזו נ’ ישעיהו פ”ד נה(3) 360, 376).

לשם הדוגמא, בכל הקשור לרישיון נהיגה המשמש את עיסוקו של החייב, נקבע למשל ברע”צ (שלום ת”א) 7704-03-10 קובוביץ נ’ מנשה, תק-של 2010(2), 16952 (2010): כי “על החייב להראות ולשכנע כי הגבלת הרישיון עלולה לפגוע בעיסוקו פגיעה ממשית, בהבדל מפגיעה סתם שכן ברור כי בהגבלת רישיון נהיגה יש תמיד פגיעה כלשהי בעיסוקו של החייב”.

בכל הקשור לרישיון נהיגה המשמש אדם נכה, נקבע שלא די בהיותו של החייב נכה, אלא כדי לבטל את ההגבלה על החייב להראות כי לרישיון הנהיגה קיימת “חיוניות של ממש” מבחינת החייב עקב נכותו וכי קיימת חלופת גבייה מידתית יותר (ר’ החלטה בתיק הוצל”פ 09-02684-99-7).

באותו מקרה דובר על חייב נכה בשיעור של 100% שהגיש בקשה לביטול ההגבלה על רישיון הנהיגה והוחלט שלא לבטל את ההגבלה, שכן כל פעולות הגבייה לא הועילו והחייב לא הראה בבקשתו כי הוא בעל רישיון הנהיגה היחיד שיכול לנהוג ברכב וכי קיימת מניעה שהחייב יצטרף לנהיגתו של בן משפחה או ישתמש בתחבורה ציבורית. כמו כן, החייב לא טען כי מטרת ההתניידות היא רק לטיפולים רפואיים אלא גם לצורך הבאת תרופות ומזונות לבית.

לכן, כדי למקסם את הסיכויים שבקשה לביטול הגבלה על רישיון נהיגה תבוטל, חשוב שהבקשה לביטול הגבלה תנוסח כדבעי ע”י עורך דין הוצאה לפועל המתמחה בתחום, ותציג תשתית ראייתית מתאימה ומסמכים שיצדיקו את ביטול ההגבלה בנסיבות העניין.

לביטול הליכי הוצאה לפועל, צרו קשר ונשמח לסייע!

קישורים מומלצים: טופס בקשה לביטול הגבלה על רישיון נהיגה

לחצו לשיחה בווואטסאפ
1
פנו בוואטסאפ
Scan the code
שלום רב, הגעת למשרד עו"ד אבי סלמן. נשמח לשוחח בוואטסאפ.
דילוג לתוכן