משרד עורך דין הוצאה לפועל ופשיטת רגל

ביטוח לאומי מזונות

מזונות מביטוח לאומי או גבייה בהוצל”פ?

אישה שיש בידה פסק דין כנגד החייב לתשלום מזונות והחייב לא משלם מזונות, יכולה לשקול הגשת תביעה בביטוח לאומי לתשלום קצבת מזונות במקום נקיטת הליכי גבייה בהוצאה לפועל על כל המשתמע מכך. מובן שאין כפל גבייה.

מלבד עמידה בקריטריונים מסוימים שנקבעו בחוק המזונות (הבטחת תשלום), תשל”ב-1972 כתנאי לזכאות לקצבת המזונות, שיעור קצבת מזונות שתקבלביטוח לאומי מזונות האישה מביטוח לאומי עשוי להיות נמוך מזה שנקבע בפסק הדין למזונות ומזה שניתן יהיה לגבות בהלכי גבייה יזומים בהוצאה לפועל.

על פי רוב, רצוי למצות את הליכי גביית חוב המזונות באמצעות לשכת הוצאה לפועל בטרם פנייה לביטוח לאומי, וזאת במטרה למקסם את שיעורי הגבייה ולזכות בשיעורי גבייה מרביים לפי פסק הדין באמצעות סיוע של עורך דין הוצאה לפועל המתמחה בתחום.

מכל מקום,  מי שיש בידה פסק דין לתשלום מזונות ואינה מתגוררת עם החייב, זכאית לבקש קצבת מזונות, בכפוף לכך שביום מתן פסק דין מזונות החייב היה תושב ישראל, או במשך 24 חודשים לפחות מתוך 48 החודשים שקדמו בתכוף ליום מתן פסק הדין למזונות. כמו כן, נקבעו מספר קריטריונים נוספים לזכאות לקצבת מזונות מהביטוח הלאומי. בראש ובראשונה, על האישה או על הילד להיות אחד מאלה:

  • האישה נשואה לחייב ויש בהחזקתה ילד. ככל שהאישה נשואה והילד אינו בהחזקתה,  רק אם אין היא מסוגלת לכלכל את עצמה או שמלאו לה 60 שנה.
  • אם האישה אינה נשואה לחייב ויש בהחזקתה ילד – אם פסק הדין ניתן לזכות הילד בלבד.
  • ילד שאינו נמצא עם אמו – אם פסק הדין ניתן לזכות הילד בלבד, ואין עיקר החזקתו על חשבון אוצר המדינה או רשות מקומית.

כמו כן, במקרים מסוימים בהם הילד מצוי בחזקת אביו- יקבל האב את תשלום דמי המזונות עבור הילד, בהתאם לפסק דין מזונות בו האם חויבה בתשלום המזונות.

הכנסות האישה כתנאי לזכאות

באם האישה עומדת באחד הקריטריונים שנסקרו לעיל, יש לבחון את ההכנסה של האשה המהווה קריטריון נוסף לזכאות לקצבת מזונות. בתוך כך, הזכאות לתשלום דמי מזונות מותנית בהכנסות האישה, מעבודה או ממקורות אחרים כדלקמן:

  • במקרה שהאישה עובדת ובעלת הכנסה מעבודה – ככלל, אם הכנסתה מעבודה עולה על סכום מסוים שנקבע בתקנות, לא תהיה האישה זכאית לתשלום מזונות מהביטוח הלאומי (פירוט הסכומים מופיע באתר הביטוח הלאומי).
  • במידה והאישה אינה עובדת אולם בעלת הכנסה שלא מעבודה (למשל דמי אבטלה), אם הכנסתה שלא מעבודה היא בסכום השווה או עולה על סכום שנקבע בתקנות, האישה לא תהיה זכאית לתשלום מזונות ביטוח מהלאומי.

במידה והאישה זכאית לקצבת ביטוח לאומי מזונות, וככל שההליך נכון בנסיבות העניין לאחר התייעצות עם עורך דין הוצאה לפועל הבקיא בתחום, ניתן להגיש את התביעה למזונות ביטוח לאומי בטופס ייעודי שנקבע לצורך כך, בצירוף המסמכים והאישורים התומכים בתביעה.

במקביל לתשלום קצבת מזונות ביטוח לאומי, המוסד לביטוח לאומי נוקט מיוזמתו הליכי גבייה בהוצאה לפועל כנגד החייב, במטרה לגבות את מלוא הסכום שנקבעו בפסק הדין כנגד החייב. במידה והמוסד לביטוח לאומי מצליח לגבות כספים מהחייב מעל לסכומי הקצבה החודשיים המשולמים לאישה, האישה תקבל את ההפרש.

קישורים מומלצים: אתר ביטוח לאומי

קראו גם על פריסת חוב מזונות בהוצאה לפועל.

לחצו לשיחה בווואטסאפ
1
פנו בוואטסאפ
Scan the code
שלום רב, הגעת למשרד עו"ד אבי סלמן. נשמח לשוחח בוואטסאפ.
דילוג לתוכן